سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : یاد دهید و آسان گیرید و سخت مگیرید [ابن عباس]
بگوبشنوبیندیش
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» یکی از...(حرفای دلم برای جبران کاستی هایم)

سلام همکاران محترم

دریافتم یکی از مشکلات بعضی از ما معلم ها اینه که علی رغم میل باطنی مان ، آموزش و پرورش دانش آموزان رو  تفکیک شده نگاه می کنیم وبا توجه به حضور معاون پرورشی و بعضا مربی  پرورشی واختصاص ساعت پرورشی ،  با تقسیم کار در سیستم اموزشی مدرسه بیشتر به موضوعات تخصصی می پردازیم واین  وضعیت در بین معلمان مقاطع بالاتر از دبستان بیشتر اتفاق می افتد. حال آن که قلبا دلمان می خواهد دانش اموزانی با تربیت  ورعایت کننده ی ادب ونزاکت داشته باشیم .

همه واقفیم که حجم کار معلم ، در کشور عزیزمان به دلایل متفاوتی چون برنامه درسی ، کمی ساعت آموزشی اختصاص داده شده ، تعداد کلاس و...زیاد است ؛ اما غافل نیستیم که انسان ماشین نیست که هر زمان به یک بخش آن رسیدگی شود ، بلکه او آمیخته ای از جسم وجان است و پیوسته این دو قسم با هم در تعامل اند تا اتفاقی بیفتد و اندیشه و باور یا نگرشی نیک یا خدای نکرده بدی از او به فعل در آید.

خوب است در هر موقعیتی که هستیم وهر شرایط از تعلیم وتربیت رسمی نونهالان را  درک می کنیم ومشغول انجام وظیفه هستیم؛  فرمایش استاد شهید آیت الله مطهری را به کار بندیم و نرمش ، ورزش و تقویت وبالندگی هر دوبال انسان را در طرح درس هایمان بگنجانیم تا پرواز  واقعی دانش آموزان را به سمت سعادت هر آن شاهد باشیم .

طرح درس ما و اجرای اثربخش آن ، رابطه ی انسان با انسان را می سازد ، رابطه ی او با خالق را می سازد ، رابطه ی او با سایر مخلوقات را می سازد و مهم این که رابطه ی او با خودش را می سازد به طوری که این طرح درس که مشمول  سلام وعلیک ما از بدو ورود به مدرسه تا خداحافظی مان از محیط است با او به خانه می رود ، در بخش خاطراتش ثبت می شود و...وچه بسا هر چند در کنار دانش اموزان در منزلشان نیستیم ولی او با خاطره ای که از هر لحظه با ما دارد ؛ همواره درگیر است و سویی تربیتی می گیرد ودر حال شدن است . 

خدا کند شدن به سبب ارتباط با ما برایش ، شدنی الهی باشد وپر از نشاط و خوش بینی و خودسازی.

        خدا یا دانسته یا ندانسته اگر رنجاندم وآزرده ساختم خاطری را ، ببخشای واسباب بخشایش را در دل بندگانت فراهم ساز.

می گم دوست داشتین به مناسبت محرم یک بار معروف ومنکر را در مسیر معلم بودن خود وارتباطمان با دین و درس وحرفه مان مرور کنیم وارزشیابی کیفی توصیفی خود را در کاربرگی به ثبت برسانیم تا بدانیم به پرونده ی فول معروف در حرفه مان مزین هستیم وبر خود ببالیم ودر صورت مشاهده ی نواقص جبرانش کنیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » صغری رزازان ( جمعه 93/8/2 :: ساعت 8:25 صبح )
»» اگه دوست داشتین

سلام عزیزان ، فردا روز مباهله و دوشنبه روزخانواده است ؛

این ایام بر همه ی شما مبارک. 

اگه دوست داشتین حدیث کساء را قرائت نموده ودر حد بضاعت مسکین ویتیم واسیری را دریابید.

سر سفره افطار هم برای همه مؤمنین دعا بفرمایید.

 

به منظور کاهش افت تحصیلی : 

این یادداشت یک معلمه اگه شما هم به این مطالب رسیدین تمرین رو ادامه بدین ، حتی میتونین اگه در یک گروه درس پژوهی عضو هستین به عنوان موضوع کار پیشنهاد بدین.

عناوینی که در آن افت مشاهده میشه :

عدد نویسی وعدد خوانی 

درک ارزش مکانی در سطوح بالاتر یادگیری

رسم نمودار وجداول آماری 

تفسیر نمودار مخصوصا نمودارهای غیر ستونی

کسر بزرگتر از واحد وعدد مخلوط وکسر اعشار  در سطحی بالاتر از حفظ یک فرمول وگاه به کار بردن ان

رسم شکل برای یک مسأله 

تبدیل کلیه ی مقیاس های زمان و وزن  و طول وحجم و... به اجزاء یا برعکس

اعداد مرکب ومحاسبات مربوطه 

محاسبات محیط ومساحت اشکال واستفاده از اطلاعات  داده شده برای شکل هندسی جهت محاسبات شکلی دیگر

.........



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » صغری رزازان ( شنبه 93/7/26 :: ساعت 7:33 صبح )
»» سربلند بمان!

سلام به همکاران گرامی مخصوصا معلمان دوره ی ابتدایی

یادم هست معلم جوانی بودم ودر بیش ازیک سوم سالهای خدمت موظف در آموزش وپرورش . نتایج آزمون های بین المللی دل مسئولین رو به درد آورده و تلاش بیشتر همگانی را در جامعه تعلیم وتربیت گوشزد می کردند وتا امروز  هم این زمزمه را مدام می شنویم ؛ اما نمی دانم تا چه اندازه هر مسئول خودش توانست برای دست یابی به هدف مطلوب که همانا جا به جایی نام ایران عزیز از رتبه های پایینی جدول به رتبه های بالایی است قدمی بردارد ودر حد حرف باقی نماند ؛ اما این را خوب می دانم که در نهایت سنگ بر سر معلم می شکند و  چشم ها هم به دست معلم است. زیرا مخاطب اصلی تعلیم وتربیت یعنی دانش اموز ، مستقیما در کنار معلم است وبه اصطلاح قدیمی ها در دستان او.از طرفی درست یا غلط ، آموخته ایم که معلم اگر بخواهد بی هیچ هم کودک را شکوفا می کند وخلاقانه ساز وبرگ هموار کردن این شکوفایی را فراهم می سازد.....

پس به نظر می رسد باید یا علی گفت و با استعانت وتوکل به خدای علی اعلی و توسل به باب العلم حضرت امیر المؤمنین  علی ع دست در دست هم همکارانه ، همتایانه ، معلمانه ، خواهرانه وبرادرانه در شورای معلمان با دقت بیشتری به مشکل یابی ، پیدا کردن موارد افت تحصیلی وعلت آن در مدرسه پرداخت و با همپوشانی ونیز دعوت از اساتید تا سر حد امکان از فرصت های طلایی عمر گرانمایه ی خود ونونهالان این مرز وبوم بهره جست و به هدف نزدیک شد. 

به نظر می رسد شایسته نیست امسال هم در آزمون تیمز شاهد رتبه ی نامطلوب باشیم . از طرفی خوب می دانیم که درست است این آزمون فقط در پایه چهارم برگزار می شود اما سه پایه قبل هم در نتیجه ی آن دخیل هستند پس باید هر روز در گوشه ی دفتر ثبت شاخص های یادگیری مربوط به کلاس خود تحلیل وضعیت مورد مشاهده را یاد داشت و در اسرع وقت برایش تصمیم گیری کنیم تا به فردایی نماند که کمی دیر شده باشد. راستش خوب می دانم که معلم با چه مشکلاتی رو به رو است . می دانم تعداد دانش آموز کلاس زیاد است وحسرت ابراز وجود در دل دانش آموزان باقی می ماند ومعلم فقط متحمل می شود و کاری از دستش بر نمی آید . می دانم که آمار زیاد  انجام ارزشیابی با رویکرد توصیفی را به نحو احسن تحت تأثیر قرار می دهد و...

اما این را هم می دانم که هر کس خودش است . آن چه به بالا دستی های ما مربوط می شود خودشان پاسخ گو خواهند بود وانشاءالله که برای رفع نقص تلاش می کنند ؛ اما چون ظرف وجودی ما به عنوان اشرف مخلوقات وسیع و مزین به کسوت معلمی هم هستیم ، پیامبر گونه در این امر نهایت تلاش ومساعدت را خواهیم کرد تا سر بلند بمانیم و باعث سر بلندی کشور عزیزمان باشیم.


تجربه شخصی : طی یک مشاهده عینی بین یک جامعه آماری کوچک از دانش آموزان مستعد دوره ابتدایی دریافتم  دانش آموزان ،  بسیاری از مفاهیم وموضوعات درسی را در دروس زبان آموزی فارسی ، علوم وریاضیات ویژه با عنایت به کتب تازه تألیف در سطوح مختلف یادگیری فرا نگرفته و خیلی فرمولی ومحفوظاتی بلدند و حال آن که در آزمون های بین المللی به ارزشیابی همه سطوح پر داخته می شود. حال ما هستیم واردیبهشت 94 وآزمون های پیش رو.

منبع خبر آزمون : مجله رشد ابتدایی مهرماه 93



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » صغری رزازان ( جمعه 93/7/25 :: ساعت 6:41 صبح )
»» معلم محرم

سلام 

سال تحصیلی مبارک رزمنده ی دلاور ، شیر میدان رزم وحماسه ، حامی حقیقت و شجاعت ،...

حاجی ها ، در مکه جمع شده اند ، روز ترویه نزدیک است .درست است که مثل قدیم آب ذخیره نمی کنند ، اما جان دل را به آب دیده شست وشو می دهند و با قرائت قرآن ، نماز ، طواف ...بستر وجود را برای وقوف در عرفات و بعد وقوف در مشعر و نهایتا منا آماده      می سازند .

اما قبل ازحرکت به سمت عرفات محرم می شوند و بعضی رفتارها وعادت ها را بر خود حرام  می دانند. نمی دانم چه قدر توفیق داریم از مدرسه به منا وعرفات پل بزنیم و خیمه ی درس ومدرسه را به آن مکان مقدس پیوند دهیم. کودکی بودم و از بزرگترها بارها می شنیدم : " دریمنی پیش منی ، پیش منی در یمنی " هیچ وقت نفهمیدم که وچه؟ حالا هر زمان که ایام حج می رسد و دلتنگی ها بیشتر می شود کمی به این زمزمه ی قدیمی ها می رسم. پس بیایید سعیمان باشد در این ایام گرامی داشت سال های دفاع مقدس و آغازین روزهای سال تحصیلی به عنوان فرماندهان سنگرهای تعلیم وتربیت (کلاس های درس ومدرسه خودمان) روزها به نیت سعی صفا ومروه مسیر بپیماییم ، چون قدم به مدرسه می گذاریم تقدسش را بیش از پیش در یابیم ، احرام ببندیم و تا آن قدر که می توانیم به رفتار لازمه ی محرم شدگان عازم عرفات نزدیک شویم. آرزوهای خود را مرور وغربال کنیم ، شکوائیه ها یمان را از نظر بگذرانیم ، کاستی های خود را فهرست کنیم و...(راهنمای معلم این بخش مناجات خمس عشر حضرت سجاد ع است نه راهنمای مرسومی که آموزش وپرورش در اختیارمان گذاشته است.)

حالا آماده باشیم تا با ادب حضور در عرفات ، بی پرده با خود وخدایمان بگوییم وطلب اصلاح کنیم، شاید که دست نوازشی بر سرمان کشیده شد و از جانب آن یار مهربان غایب از نظر نیز حمایت شدیم و شایستگی وقوف در مشعر نیز یافتیم تا شبی را با رب خلوت کنیم وبه شعور شایسته ی شأنمان دست یابیم و به سبب این تحول آگاهانه در سرزمین آرزوها شیطان درون وبرون را پس بزنیم و آن آرمان حقیقی خود که صاحب خانه را در خانه (دل) درک کردن است به تحقق پیوندد .

واینک شماحاجی معلمی هستی که زمزمه می کند :

"خدایا نمی دانم بعد از بازگشت از منا و انجام بقیه اعمال قبولم کرده ای وپاک شده ام یا نه؟اما به وعده هایت ایمان دارم و از تو می خواهم که حجم راقبول کنی وتوفیق نگه داشتن بدهی.

آری این روزها ماهم محرم هستیم واعمال انجام می دهیم وهر چه در توان داریم برای قبولی این حج از راه دور دریغ نمی کنیم . خدایا کمک کن عید قربان نفس را قربانی کنیم و تورا به کمال بدست آوریم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » صغری رزازان ( جمعه 93/7/25 :: ساعت 6:1 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

یک آغاز
عزت ما در گروه حمد وشکر واقعی
مهربان ترین مهربانان دستم بگیر
دیر نشود
ذوزنقه
در نظر سنجی کلاسی...
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 3
>> بازدید دیروز: 27
>> مجموع بازدیدها: 90179
» درباره من

بگوبشنوبیندیش
صغری رزازان
خداومخلوقاتش رادوست دارم ،به دعای خلق خدا محتاجم وبا ظرفی کوچک خواسته هایی بزرگ از پروردگاربرایشان دارم.

» پیوندهای روزانه

تازه تالیف
تبادل لینک
رسم زمانه طلبه ی از مشهد
بسیج دانش آموزی [1]
شهدا
تربیت کودکان
حرف ص
بسیج
بیت الاحزان [4]
طراحی سایت [1]
بوی سیب [7]
کودکانه [3]
[آرشیو(12)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
الگو/بسیج/غدیر/شهید . بازگشت خرافه تفاخرجاهلانه دنیا . بسیجی معلم . بندگی . حوراءانسیه جهنم بهشت معراج . خواهر ،( ت ش ی ع)(ش ع ی ه )(اسلام) . دستهای کوچک . دفاع آماده باش دائم . دفاع دشمن . دفاع شهید میراث . دفاع مقدس . ربیع ولی عید پیامک . رسول . رفتار جاهل عاقل . روانه مدینه رسول انتظار منتظر . غذا روح جسم درک احوال دیگران . فرصت هارسیدن جلودار شدن جاموندن . قرآن انس گلها . قربان شدن ذهن بسیجی معلم . قهر . معروف ا منکردعا . معروف شو،روزنامه . معلم تولیدسرمایه حمایت آدم شدن . نوشتن همدلانه سوگواره . هوی روزه حجاب عفاف .
» آرشیو مطالب
پاییز89
زمستان 89
تابستان90
تابستان 90
مهر90
آذر90
دی 90
بهمن 90
زمستان 90
بهار91
تابستان 91
نیمه دوم91
تابستان 93
نیمسال دوم 93
پاییز 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
موعود 1377


» صفحات اختصاصی
چله

» لوگوی لینک دوستان






» طراح قالب